Bescherm de huid tegen uv straling

13 januari

Zonbescherming

Bescherm je gezicht tegen invloed van de zon

Heerlijk is het. In het zonnetje zitten. Maar de zon is zowel je vriend als je vijand. Want waar te weinig zonlicht kan leiden tot een tekort aan vitamine D en een slechte bloedsomloop, kan te veel zon ook schadelijk zijn voor je gezondheid. Dus als je de zon ingaat, is het belangrijk je goed te beschermen. Maar hoe doe je dat?

image-post

Toch lekker zonnen? Smeer je in!

Schade op de korte termijn

Vrijwel iedereen weet dat de straling van de zon, die we uv-straling noemen, schadelijk kan zijn voor de gezondheid. En toch zonnen we graag. Enerzijds voor een gezonde teint, anderzijds omdat het gewoon fijn is om in de zon te zitten.

Maar als je te lang onbeschermd in de zon zit, kun je verbranden. Hoelang dat duurt, verschilt per huidtype, want het ene verbrandt sneller dan het andere. Doorgaans is een lichte huid gevoeliger voor uv-straling dan een donkere huid. Maar allebei kunnen ze verbranden. Je huid wordt dan rood en voelt pijnlijk aan. Bij een donkere huid is dit niet zo snel te zien, maar wel te voelen.

Soms ga je na een paar dagen ook vervellen. Dit komt doordat beschadigde huidcellen na zonverbranding massaal worden afgebroken en afgestoten. Dat daaronder ‘toch een nieuwe huid zit’, is trouwens geen goede gedachte: als je bent verbrand, is je huid beschadigd. En dat is nooit iets positiefs. Bescherming is dus altijd noodzakelijk!
Op de korte termijn verzwakt een teveel aan zon ook je immuunsysteem. Hierdoor is je huid vatbaarder voor virussen, zoals koortslippen.

image-post

Huidveroudering voorkom je door je in te smeren.

Schade op de lange termijn

Als je ouder wordt, neemt de kans op gevaarlijke melanomen toe. Dit is een vorm van huidkanker. Door onbeschermd in de zon te zitten, wordt de kans hierop nog groter. Ook blijkt uit onderzoek dat rimpels grotendeels ontstaan door de schadelijke straling van de zon. Ruim 80 procent¹ van onze rimpels is ontstaan door zonneschijn.

Huidbeschadiging door de zon komt veel voor. Maar voorkomen is beter dan genezen. Altijd goed beschermen dus. Zit je graag in de zon? Houd je dan zo veel mogelijk aan de volgende tips:

  • Blijf uit de zon, vooral tussen 11.00 uur en 15.00 uur.
  • Draag shirts met lange mouwen en hoeden met brede randen.
  • Eet veel groente, of geel, oranje en rood fruit. In deze producten zitten carotenoïden, die de natuurlijke weerstand van je huid versterken.
  • Uv-straling is er altijd, ook in de winter en als het bewolkt is. Gebruik daarom een dagcrème met een zonnefactor.
  • Smeer jezelf elke twee uur goed in als je gaat zonnen. Gebruik zeker voor je gezicht een product met een hoge zonnefactor.
  • Toch verbrand? Ga direct uit de zon en koel je huid met after sun lotion.

Heb jij vragen over uv-straling en de effecten hiervan op je huid? Stel ze hieronder aan onze experts.

Bronnen

[1] Effect of the sun on visible clinical signs of aging in Caucasian skin, dovepress.com

 

door